Engelli raporuyla ÖTV’siz araç alırken vefat eden kişinin mirasçıları vergi ödemeyecek. Danıştay, ilk iktisabın vefat öncesi gerçekleştiğini belirterek karara bağladı.
Yüzde yüz engelli raporu bulunan bir vatandaşın, Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) istisnasından yararlanarak araç satın alma işlemleri sırasında hayatını kaybetmesi üzerine, mirasçılarından vergi talep edilemeyeceğine karar verildi. İstanbul Bölge İdare Mahkemesi Başkanlar Kurulu ve Danıştay Vergi Dava Daireleri Kurulu, benzer durumlarda farklılaşan kararların ardından konuyu netleştirdi.
Engelli raporu sahibi kişi, ÖTV muafiyetiyle araç alım sürecini başlattı. Ancak aracın tescil işlemleri tamamlanmadan hayatını kaybetti. Nakil Vasıtaları Vergi Dairesi Müdürlüğü, kişinin vefatından sonra yapılan tescil işlemini gerekçe göstererek, istisna tutulan verginin mirasçılardan tahsil edilmesi yönünde karar aldı.
Mirasçılar, vergi dairesinin bu kararına karşı İstanbul 9. Vergi Mahkemesi’nde dava açtı. Mahkeme, aracın satın alma işlemlerinin, murisin vefatından önce tamamlandığına kanaat getirerek, vergi dairesinin kararını iptal etti.
Vergi dairesinin itirazı üzerine dosyayı inceleyen İstanbul Bölge İdare Mahkemesi 4. Vergi Dava Dairesi ise kişinin ölümü nedeniyle ödenmeyen verginin mirasçılara ödettirilmesi gerektiği yönünde bir hüküm verdi.
Bu kararın ardından, benzer konularda farklı dairelerce verilen zıt kararların yol açtığı hukuki belirsizliği gidermek amacıyla dosya İstanbul Bölge İdare Mahkemesi Başkanlar Kurulu’na taşındı. Kurul, konuyu Danıştay’a taşıyarak içtihat farklılığının giderilmesini talep etti.
Danıştay Vergi Dava Daireleri Kurulu, 4760 Sayılı Özel Tüketim Vergisi Kanunu’nun ilgili maddesini değerlendirdi. Kurul, aracın teslim edilmesinden önce kişinin vefat etmesine rağmen, vefatından önce gerekli satış işlemlerinin tamamlandığını ve bu durumun aracın ilk iktisabını gerçekleştirdiğini belirtti. Bu tespit üzerine, ödenmeyen verginin murislere ödettirilmesinin hukuka uygun olmadığına hükmetti.
Yorum Yap